پارتیشن چه وسیله ای است و بطور اصولی به چه وسایلی پارتیشن میگویند ؟ پارتیشن (partition) در  فرهنگ فارسی ایران که به آن دیوارک , تقسیم , دیواره , تیغه , حد فاصل , جدا کردن , وسیله یا اسباب تفکیک , آپارتمان یا افراد میگویند . همانطور که از واژه مترادف پارتیشن که همان دیوارک است پیداست کاربردش مانند یک دیوار کوچک اما دوجداره ( در مدلهای جدید و امروزی ) میباشد که بر حسب نیاز به سازه اضافه میشود.

و از ابتدا وجود نداشته است و چیزی که باعث احساس نیاز به پارتیشن یا دیوارک میشود جداسازی و جدا کردن بین فضا ها و محیط پیرامون کار بر می باشد  و بطور عملی برای جزء بندی کردن , تفکیک کردن , تقسیم کردن و تقسیم به بخشهای جزء کردن استفاده میشود .در گذشته نه چندان دور پارتیشنها از پارچه و سپس از چوب ساخته شدند بدین صورت که از کف زمین تا سقف ادامه پیدا میکرد . روی این پارتیشنها صفحاتی مانند شلف قرار میگرفت که برای قرار دادن کتاب یا وسایل گوناگوت استفاده میشده است . این مدل و سبک از پارتیشن دو فضا را که  کاربری و استفاده مستقل از یکدیگر داشتند را جدا میساخته است .

برای نصب پارتیشن در محل دلخواه داشتن هدف و طرح قبلی بسیار واجب بوده است و منظور خاصی را به دنبال داشته که برای کاربر اهمیت داشته و نقش به سزایی برای سبک زندگی و کار عهده دار بوده است . با تحقیقاتی که انجام شده به نام اکشن آفیس  رسیدیم که به دنبال یافتن اولین استفده کننده پارتیشن در ادارات که بعد ها به پارتیشن اداری یا همان office partitionn  معروف شد . کلمه اتاقک یا کوبیکل cubiclee هم گاها در کنار کلمه پارتیشن به چشم میخورد که بیشتر برای اتاق استراحت و خوابیدن به کار میرفت اما داستانی که در مورد اکشن آفیس دو یا به معنای دیگر اداره فعال می باشد از آنجا شکل گرفت که شخصی به نام آقای میلر روش و سبک جدیدی را برای طرز نشتن کارمندان در ادارات و محل کار پیش گرفت که امروزه آقای مهندس امیر سعیدی این سبک را که در آن از پارتیشن استفاده میشد را دچاره تحول عظیم و شگرفی نمود و با مجموعه دکومد decomod نسل جدید پارتیشن از نوع پارتیشن دو جداره را تولید نمود که به آن خواهیم  پرداخت .

این سبک از چیدمان نیروی انسانی که در آن از پارتییشن اداری استفاده میشد ساختار و شکل و شمایل شیک و مدرنی به محل کار کارمندان بخشیده بود و یک سیستم کاری باز بود که به open system معروف شد و همه کارمندان در یک فضای باز و فلت بودند که براحتی میشد بر نحوه کار و عملکرد آنها نظارت نمود که ناخودآگاه علاوه بر زیبایی چشمگیر باعث ایجاد نظم و آرامش در محیط کار شده بود و کارمندان با تمرکز بیشتر و روحیه کاری بالاتر به راندمان بهتری دست یافتند و مدیریت مجموعه هم به لحاظ کاری اطمینان بیشتر و دید بهتری به کارمندان مجموعه خود داشت .

آموزش جامع در مورد پارتیشن

توصیف پارتیشن های محل کار در مراحل ابتدایی تولید پارتیشن اداری و راه یافتن این محصول پر طرفدار به ادارات و شرکتها اینگونه خواهد  بود که شما کابین یا اتاقک کوچکی را دور میزکار خود مجسم کنید که هیچ فرد دیگری قادر به دیدن آنچه شما روی میز کار خود انجام میدهید نیست یعنی هیچ چشمی نظاره گر روند انجام امور روزمره شما نیست و همین موضوع که پارتیشن اداری سبب شده به شما یک حس امنیت و privacy القا شود بر روحیه کاری شما بسیار تاثیر مثبت خواهد گذاشت . پارتیشن اداری را کافیست تعریف کنید به معنای واقعی آن فکر کنید خواهید دید که رفته رفته ضرورت و کارایی پارتیشن برای شما روشن خواخد شد .

توجه به این مسئله به ظاهر کم اهمیت برای برخی مدیران باعث افزایش قابل توجهی در راندمان و بهره وری در شرکت و کسب و کار خواهد شد . از اولین استفاده پارتیشن تا کنون شاید 57 سال میگذرد اما اکنون که در سال 2017 میلادی به سر میبریم چیزی از ارزشهای پارتیشن دوجداره کاسته نشده و روز به روز تعداد علاقه مندان به استفاده از این وسیله کارآمد بیشتر و بیشتر میشود . الته فصد نداریم در اینجا به زیاده گویی و توضیح و تعریف بیش از اندازه در مورد پارتییشن اداری بپردازیم ولی جزو معدود وسایل و تجهیزات اداری میباشد که از سال 1338 هجری شمسی تا کنون سبک جدیدی در شیوه مدیریت اجرایی در محل کار ایجاد نموده است .

باز خورد فرهنگی پارتیشن اداری

تاثیر پارتیشن اداری و استفاده از پارتیشن در اجتماع و فرهنگ برخی کشورها با مذهب و عقاید خاص هم قابل چشم پوشی نیست ! نمیخوام موضوع پارتیشن را به لحاظ فلسفی ریشه یابی کنم اما در کشوری مثل ایران و شهری مانند تهران که شلوغ و پر جمعیت است و تردد افراد به عنوان ارباب رجوع به دفاتر اداری و شرکتها و سازمانها برای انجام امور روزمره بسیار زیاد است استفاده از پارتیشن خالی از لطف نیست . وجه تمایز و آنچه که پارتیشن را از سایر مبلمان اداری و تجهیزات اداری متمایز میسازد سفارشی سازی محیط کار برای کارمندان و محل ایمن و بدور از اضطراب برای ارباب رجوع و مراجعین میباشد .

البته لازم است این توضیح داده شود که صرفا استفاده از پارتیشن باعث این آرامش در محیط کار نمیشود بلکه توجه به جزییات پارتیشن هم بسیار مهم است و اینکه شما از چه پارتیشنی برای محل کار خود استفاده کرده اید و یا آنرا در محل مناسبی ایجاد نموده اید احتیاج به بحث کارشناسی دارد و به لحاظ فنی و مهندسی و طبق اصول پارتیشن بندی اداری و استفاده از بروز ترین پارتیشن اداری که پارتیشن دوجدارهمیباشد و آخرین مدل پارتیشن و جدیدترین مدل و ورژن آن در سال 20177 میباشد منوط است .

اما در راستتای بحث پارتیشن و تاثیر اجتماعی آن شایان به ذکر است که استفاده از پارتیشن حس امنیت دوچندانی را به زنان و بانوان گرامی شاغل منتقل میکند و این امکان را برای ایشان فراهم نموده است تا همراه با همکاران مرد خود رقابت کاری داشته باشند و با تسلط بیشتر حتی به پستهای کلیدی و مدیریتی هم دست یابند و این حفظ حریم و اعتماد به نفس که توام با رقابت کاری سازنده میباشد نتیجه یک تفکر مدیریتی خوب و سازنده برای پیشبرد منابع انسانی میباشد که شرایط پیشرفت کاری را از حالت انحصاری به لحاظ جنسیتی خارج مینماید . بهترین مثال برای این مورد میز منشی مطب پزشک و سا سایر شرکتها و سازمانها می باشد که با توجه به گستره و تردد بیش از حد مراجعین برای منشیها کانتر و یا میز با دیواره بلند قرار داده اند همین سبک از میز و تلفیق آن با پارتیشن است که امروزه شاهد محبوبیت آن در جامعه هستیم